טיול בסקוטלנד עם קראוון

02.07.2020
זהו הטיול הראשון הגדול שעשינו בתור משפחה ״רילוקיישנית״ הילדים היו אז די קטנים. היה טיול מרגש, מהמם, כייפי, חוויה בלתי נשכחת. כשחזרנו פתחתי את הבלוג טיולים שהיה אז בזמנו בסלונה, פלטפורמה שכבר נסגרה מאז, והעלתי שם פוסט על הטיול הזה. הרבה אנשים פנו אלי בעקבות הפוסט הזה וביקשו להתייעץ על נושא של טיול בקראוון בסקוטלנד.
והנה עכשיו חזרתי אל הפוסט, עידכנתי ושידרגתי, מקווה שתהנו לקרוא
סקוטלנד ארץ האגדות, טבע פראי, טירות עתיקות, הסטוריה מעניינת, אנשים מקסימים, אגמים ונופים וכמובן פה מתרחשת עלילת אאוטלאנדר (זרה) הסדרה המיתולוגית.
בחרנו לטייל בקראוון כי הטיול בקארוון למשפחה עם קטנטנים הוא מאד נוח ממספר סיבות:
קודם כל היציבות, אין צורך בהסתגלות כל פעם מחדש למקום לינה אחר. לכל ילד יש את המיטה שלו והפינה שלו. ואפילו מדף קבוע בארון עם הבגדים והצעצועים שלו, למשך כל הטיול.
סיבה נוספת: חיסכון באריזות, לא צריך לארוז כל פעם מחדש כשעוברים ממקום למקום. פורקים את המזוודה ואורזים בחזרה רק בסוף הטיול (שונאת לארוז).
מבחינת אוכל בקראוון יש מטבח, כיריים, מקרר וכו. אין דבר יותר נוח מזה. אחרת, אוכלים במסעדות ועם הילדים זה עלול להפוך למטלה מעיקה. בהמשך הפוסט תמצאו פירוט על נושא האוכל בטיול.
בונוס נוסף הוא שהלינה היא באתרי קמפינג, בתוך הטבע, בדרך כלל ניתן לצאת ברגל ישר מהחניון אל תוך הנופים המדהימים.
בנוסף, הטיול בקראוון הוא לגמרי חוויה אחרת של טיול. ויש בה תחושה ממכרת של חופש, ללא מחויבות לבתי מלון או לו״ז נוקשה של טיול.

מה צריך? מתכוננים לטיול

הכנות מראש:

השוונו מחירים באתרים שונים ברשת. חברה טובה ומומלצת להשכרה unbeatablehire (לינקים רלוונטים בסוף הפוסט) לנו התאימה החברה הזו.
*הזמנה מראש של חניוני לילה:
בעיקרון לא חובה להזמין. אפשר פשוט להגיע. לפעמים זה גם יוצא יותר זול.
אפשרות נוספת היא wild camping שזה אומר להחנות את הקראוון באיזשהו מקום, ולהעביר שם את הלילה. בסקוטלנד זה מאד מקובל.
הקראוון מספק מים, חשמל, מקלחת ושירותים.
פגשנו אנשים שחנו בחניונים מסודרים לסירוגין, נניח אחת ליומיים –שלושה.
בחניון ניתן לרוקן את השירותים, למלא מי שתיה וכו.
במציאת חניוני הלילה ניתן להעזר באתר הזה: ukcampsite.

• מוניות מהשדה:
  • הזמנו מראש מונית גדולה ל5 אנשים, שתחכה לנו בשדה התעופה ותקח אותנו עד למגרש השכרת הקראוונים. בפועל, הנהג לא חיכה לנו כי היה עיכוב של מעל שעה בטיסה.
    הלכנו לתחנת המוניות וחיכינו כ20 דקות למונית גדולה. ממש לא נורא וגם יצא יותר זול.

• התציידות באוכל
  • ביררתי מראש איפה יש סניף של סופר מרקט באזור מגרש ההשכרה (Clydebank).
    מצאתי שם מרכז מסחרי שכלל ASDA (רשת סופר מרקטים גדולה).
    עשיתי מראש הזמנה דרך האתר שלהם. יש אופציה שנקראית Click and Collect כך שהמצרכים חיכו לי לאיסוף בסניף.
    חיסכון זמן בקניות, ופחות בלאגן של טיול משפחתי בסופר.

• כלי מיטה:
  • עובדה קצת מבעסת, הקארוון מגיע רק עם מזרונים בלי מצעים, שמיכות או כריות.
    כשלקחנו את הקראוון נסענו ישירות לסניף ברשת Primark, (מי שלא מכיר -רשת בגדים זולה עם מחלקת כלי בית).
    בחנות הזו ניתן לקנות שמיכות פוך ב60 שקלים וזוג כריות ב30 שקלים. מצעים ומגבות הבאתי איתי במזוודה.

3,2,1 מתחילים...

נחיתה בגלזגו, נסיעה במונית, נהנים מהתחושה המרגשת של נחיתה במדינה אחרת, מחלון הרכב נשקפים מראות אחרים, נוף לא מוכר, ריח אחר באוויר...
    והנה הגענו למגרש ההשכרה של הקראוונים.
    הבחור של הקראוון קיבל אותנו בנחמדות. הסביר כל מה שצריך לתפעול הקראוון.
    הילדים קפצו בהתלהבות בתוך הקראוון בדקו כל מגירה ודלת. הבנות ניסו את מיטת הקומותיים וכמובן רבו על הזכות לישון למעלה.
    ענבר הקטן (בן 2) בסופו של דבר לא ישן במיטה שיועדה לו.
    חשבנו שיישן באחת הספות שנפתחת למיטה.בפועל, לא היה מגן מיטה וראינו שהוא יכול לפול אל הריצפה. בסופו של דבר הוחלט שיישן איתנו במיטה הזוגית שממוקמת מעל תא הנהג. קצת צפוף אבל נסתדר...
    מודה שלקח לי זמן להתרגל לישון בתוך הקפסולה הזאת, ועוד באוויר!!

יצאנו לאסוף את הקניות. עצירה קצרה במקדונלנדס לשיפור מורל הילדים, רכישת כלי המיטה ויאללה יוצאים לעבר היעד הראשון
    Loch Lomond
    5 דק' מהעיר וכבר אנחנו בנופים מרשימים של ירוק, כבשים מצחיקות עם פנים שחורות, וכבישים צרים. נסיעה של 40 דקות, הגענו לחניון הלילה הראשון
    Milarrochy bay
    במבט ראשון מזכיר חוף בכינרת בשנות השבעים, דשא , אגם וחלוקי נחל. ברווזים מסתובבים על הדשא ובמים ו2 מתקני משחק לילדים.
    המקלחות נקיות ויש חנות מצרכים קטנה בה ניתן להתייעץ לגבי מסלולי טיול באזור.
    במקום הזה ערכנו הכרות עם התופעה המעיקה שנקראית מידגטס, המידגטס אלו ענני ברחשים עוקצים וממש לא נחמדים, ראיתי בחורה אחת עם מעל 10 עקיצות נפוחות על הפנים. לכן חובה חובה בטיול לסקוטלנד לקחת איתכם תכשיו נגד יתושים.

האווירה בחניוני הקמפינג היא מאד מיוחדת. כאשר מגיעים לחניון מקבלים pitch , שם מחנים ומתחברים לנקודת החשמל. החניונים האלו ממוקמים באמצע הטבע , בנופים מטריפים וקרובים מאד למסלולי טיול.
    בדרך כלל, חוץ מחיוכים מנומסים המוחלפים עם השכנים למפרץ החנייה, אין אינטרקציה משמעותית עם התיירים האחרים. מאד שומרים על השקט והפרטיות של האחר.
    מדי פעם, פגשנו בפעם השנייה אנשים שכבר ראינו בחניון אחר שעושים מסלול דומה לשלנו.
    או אז כבר הרשינו לעצמנו להחליף כמה מילים כמו למשל, מאיפה אתם וכמה זמן אתם מטיילים?, הרי אנחנו כבר מכירים.
    מעניין לראות את הקראוונים והאוהלים האחרים, יש אוהלים שמקימים על גבי מכוניות או כתוספת למכונית. חלק מהקראוונים היו עם הגה בצד שמאל וזה אומר שאלו תיירים שהגיעו עם הרכב ממדינה אחרת, וחצו את התעלה המחברת את אנגליה לאירופה עם הקראוון.
    נחמד להשתייך ולו רק לתקופה קצרה ל״קהילת״ המטיילים בקראוונים. קשה שלא להתמכר לאווירה של חופש, טיולים ובעיקר הרבה שקט וטבע.
    לוך למונד

טיול באזור לוך למונד

למחרת החלטנו לעשות מסלול טיול שנקרא Cashel forest .
    קיבלנו המלצה ומפה עם המסלול, במשרד החניון.
    בכך סטינו מהתוכנית המקורית לטייל במסלול ה Sallochy
    הבחורה הסבירה שיש עליה מאד תלולה בדרך. זה עלול להיות קשה מדי לילדים אז וויתרנו. .
    נסיעה קצרה מאד מהחניון לילה. התחלנו לטפס במעלה ההר (הילדים קיטרו די הרבה).
    נוף יפה לכיוון הלוך ,מטפסים עד לנקודת תצפית ממנה נשקף כל האגם.

בדרך ראינו קריסטלים ואבנים מיוחדות משובצות באדמה ונחל קטן שהלכנו לאורכו.
    סימון השבילים לא היה ברור, כך שלקחנו בטעות את השביל הארוך יותר.
    פגשנו מטייל מקומי שהמליץ לנו לרדת חזרה בשביל שעליו הגענו, ולא לרדת דרך היער, כי שם יש המון יתושים. לסיכום, מסלול נחמד, דרך רחבה ונוחה להליכה, אבל בתכלס, לעומת הטבע והנופים המדהימים בהם נתקל בהמשך, המסלול עצמו היה די סתמי. אבל התצפית מאד יפה.

חזרנו לאוטו לנסיעה ארוכה של שעתיים וארבעים לכיוון חניון הלילה השני המתוכנן בגלן נביס.
    בדרך עברנו דרך Glencoe שם נמצא האתר המפורסם של ”שלוש אחיות”, שלושה הרים המחוברים יחד. בדרך יש מפרץ גדול בכביש ואפשר לעצור ולצלם.
    ישנה גם תצפית למפל נחמד.
    למי שיש יותר זמן יכול גם לעשות שם מסלול הליכה שנקרא : העמק הנעלם.

גלן נאוויס

טיול למרגלות הרכס של Ben Nevis ההר הגבוה ביותר בבריטניה (1344 מטר).

חנינו ללילה בחניון יפה שנקרא: Glen nevis holidays
    חניון גדול מאד, נקי ומסודר עם כל מה שצריך, מסעדה, מגרש משחקים ,מרכז מידע.

במרכז המידע רכשנו מפה עם מספר מסלולים שונים לפי דרגת קושי, מסלולים מקסימים בטבע פראי של גלן נביס.
    אנחנו לא עשינו ממש מסלול, אלא יותר הסתובבנו ברגל למרגלות השמורה ונסענו לראות את המפלים.
    ניסינו גם לראות את המפל העליון ושם ירד המון גשם והיו המון מידג׳ס,
    לכן לא ממש יכלנו להגיע עד אליו אלא ראינו אותו רק מרחוק.
    יש לציין שמטיילים רבים לבושים בביגוד נגד גשם ולא נותנים למזג האוויר להפריע ולקלקל להם את התוכניות.
    אזור זה הרשים אותנו מאד בעוצמתם של ההרים וכמויות המים האדירות של מפלים, נחלים ויערות.
    אפשר בקלות לבלות מספר ימים באיזור זה.

חובבי האתגרים ישמחו לדעת שניתן לטפס לפסגת הר הבן נביס. הטיפוס לוקח 7 שע’ ואינו דורש יכולות טכניות מיוחדות.
    אולי השנה כשהילדים כבר גדלו נחזור לשם ונכבוש את הפסגה...

האי סקאי- חלק ראשון

יצאנו לדרך לכיוון האי סקאי על כביש 87A.
    נסיעה על כביש ראשי עם מקומות רבים שמאפשרים עקיפה ומעבר, כשמתניידים בקראוון זאת עובדה חשובה.
    לרב הכבישים צרים ומצריכים תמרון. זה אומר לעצור בצד ולחכות שהרכב מולך יעצור או להיפך , הנהג ממול הוא זה שעוצר. בסקוטלנד יש מנהג נחמד לנופף לשלום לנוהגים בקראוון שעוברים מולך, מן אחוות קראוונים שכזאת.
    במהלך הדרך יש נקודות תצפית יפיפיות על אגמים ומפלים, שמתי לב שבדרך כלל יש שוליים מאד מסודרים עם מעקה בטיחות ושם ניתן לעצור ולצלם.

עצירה לצורך הצטיידות במזון ודלק כדאית בשלב זה לפני הכניסה לאי סקאי.
    בעיירה פורט ווילאם שהיא העיירה המרכזית לפני האי, יש סניף גדול של סופר מוריסון ליד מקדונלדס. הדרך יפה מאד (אמרתי את זה כבר?) אגמים ונוף הררי עם המון מפלים וצמחיה.

קצת לפני חציית הגשר הגדול המחבר את סקוטלנד לאי סקאי עצרנו בטירת
    Eilean Donan.
    אם רוצים לבקר בטירה בסקוטלנד וצריך לבחור רק בטירה אחת, אז זאת הטירה המרשימה ביותר בעיניי.
    טירה יפה וגשר עתיק מעל הים שמוביל אליה נבנתה בשנת 1700 בעלת היסטוריה מעניינת.
    היא ממש במצב שמור מעולה ולא מתפוררת כמו טירות אחרות שביקרנו בהן.
    אהבנו מאד את סרטי ההסברה שמוקרנים על הקיר, בתוך הטירה.
    מצאנו שם מודל של קרב גדול שהתחולל שם ודמויות שעווה של אנשים מהתקופה.
    שיחזור המטבח של הטירה ממש מהמם, עם טבחים, מאכלים ואפילו חתול מתחבא לו מתחת השולחן.
    בטירה יש גם מרכז מבקרים, חנות מתנות ובית קפה. מחיר כניסה 14 פאונד נכון לאז.

אחרי הביקור בטירה, נסיעה קצרה והגענו לחניון הלילה הראשון שלנו בסקאי.
    ממש בכניסה לאי מכיוון הגשר, ליד כפר שנקרא Breakish.
    שם החניון 8 Ashiag.
    החניון עצמו הוא בעצם החצר האחורית של אדם פרטי.
    חניון קטן ואינטימי, אך סיפק לנו בדיוק מה שצריך.
    הבנות התרגשו מכך שצריך להכניס כסף למקלחת כדי שיהיו מים חמים.
    הקצבנו לכל אחת 40 פני (4 דקות) וזה עבד מצויין. חבל שאין לי את הפטנט הזה בבית.
    בחניון הזה הרגשנו ממש בתוך הטבע, היינו כמעט לבד בחניון. אין אף מבנה, אלא רק מבנה קטן של המקלחת, היתה שקיעה מוצלחת במיוחד, וגשם….

יום רביעי לטיול
    לפי המלצתו של טום הבחור מהחניון, קבענו סיור בסירה שיוצאת מכפר דייגים קטן שנקרא Elgol (מזכיר קצת שם של מקום משר הטבעות לא?).
    במהלך השיט כך הבטיח הפלייר אפשר לראות ציפורי פאפין וכלבי הים.
    אפשר גם להשקיע ולעשות סיור ארוך יותר הכולל עצירה בהרי הקולין וטיול רגלי באגם המקסים שבאזור.
    הדרך לכפר אלגול פשוט מדהימה.
    כביש צר דרך חוות כבשים ופרות, נופים דרמטיים. ממול הרי הקולין השחורים, שמוסיפים אווירה של סוף העולם.
    בElgol ירדנו דרך הכפר אל המזח הקטן, ירידה תלולה מאד.
    חנינו באמצע הדרך ליד בית הקפה. לבעלי קראוונים לא מומלץ לרדת עד למטה, לאזור המזח עדיף להחנות למעלה וללכת ברגל את שאר הדרך.
    עקב מזג האויר ההפלגה לא יצאה לדרך.
    ניצלנו כבר את העובדה שאנחנו על חוף הים ובילינו שם שעתיים.
    הילדים שיחקו בארגז החול ליד הבוטקה של הסירות. אחר כך טיילנו על החוף עד לסלע אדיר מלא בנקבים.
    מזג האוויר הסקוטי הוא לא להיט, אך מכיוון שיורד גשם ובו זמנית יש שמש נוצרות קשתות מרהיבות בשמים.
    בזמן שבילינו על החוף פתאום ראינו קשת מדהימה שמחברת בין שני הרים. מחזה זה היה בוודאי נדיר, מכיוון שגם הגברת ממשרד ההפלגות יצאה לצלם את הקשת הזו.

קינחנו בשוקו חם ועוגה בבית הקפה שלידו חנינו. תגידו, מה צריך יותר כשיורד גשם בחוץ?
    יצאנו לכיוון Portree העיר “הגדולה” והמרכזית ביותר בסקאי.
    למי שמגיע עם רכב לסקאי, מומלץ להתאכסן בה ומשם לצאת לטיולי כוכב באי.
    בדרך לשם ראיתי לראשונה פרה שעירה. או בשפת המקומיים ארי קו (hairy cow).

ללילה הזה התמקמנו בחניון Torvaig .
    חניון חמוד, בינוני בגודלו.
    משקיף על גבעה קטנה עם פרות וכבשים, הילדים היו מבסוטים מהעניין. נקי ומסודר.
    היה אומנם קשה להוציא את הילדים מהקראוון אך לבסוף הצלחנו לצאת איתם לסיבוב קטן באזור.
    מהחניון ישנה דרך שיוצאת לכיוון הצוק המשקיף אל הים וחוזרת דרך יער קטן.
    הדרך מגיעה אל ישוב Portree . משם מטפסים למעלה אל הכביש הראשי וחוזרים לחניון. בדיוק בזמן לארוחת ערב ומקלחת.
    אחד היתרונות הבולטים של טיול בקראוון הוא לינה בתוך הטבע. אם רוצים לטייל, אפשר פשוט לצאת ברגל מהחניון ולטייל בסביבה. וזה מה שעשינו הפעם וגם בחניון הבא.

האי סקאי - חלק שני

ביום החמישי לקחנו את הBoat trip שהתפספס מאתמול.
    במשרד הכרטיסים אמרו שאם יהיה לנו מזל נראה כלבי ים, דולפינים, נשרי ים ואולי אולי גם לוויתנים. הכל כמובן תלוי במזל, כי אלו חיות שנמצאות בטבע ואין הבטחות.
    החברה שאיתה יצאנו לסיור נקראית Stardust.
    מומלצת מאד, המחיר קצת יקר , אך שווה, (63 פאונד לזוג עם 3 ילדים).

עולים על הסירה, הגשם לא מפסיק לרדת, המדריך מראה לנו נשרים מאד רחוקים שפשוט לא הצלחנו לראות כלום, כבר התחלנו לחשוב שמכרו לנו חתול בשק. היינו קצת מיושיםץ פתאום הסקיפר מקבל קריאה בקשר. נצפתה להקה של דולפינים לא רחוק מאיתנו. התייעצות קצאה והם מחליטים לסתות מהמסלול וללכת לחפש את הדולפינים.

והנה, למראה עיננו המשתאות, קופצים ושוחים סביב לסירה, להקה של קרוב ל50 דולפינים! מראה זה הוא בלתי נשכח, התלהבנו מאד ולא הפסקתי לצלם.
    סיימנו את ההפלגה נרגשים ורעבים היישר אל דוכן ה Fish and Chips הצמוד למשרד הכרטיסים.
    והוא גם היה אחד הטובים שאכלנו, הם משתמשים בדג מסוג הדוק ולא בקוד הבריטי המסורתי וזה ממש מוצלח.

בדרך חזרה לקראוון נכנסנו לחנות וויסקי כדי לרכוש לנו וויסקי מקומי. המוכר הסביר לנו על סוגי הוויסקי הסקוטי, וזה פשוט עולם שלם.
    בסקוטלנד יש אפשרות לעשות סיורים במזקקות וויסקי רבות. מכיוון שהכניסה היא מגיל 8 (בגלל אדי האלכוהול הרבים בתוך המזקקה), לא יכלנו לבקר אבל בהחלט מאד מומלץ.
    משקה הוויסקי הוא חלק נכבד מהמורשת הסקוטית. אפשר לעשות חבר מועדון ולקבל הנחה על סיור של מזקקות שונות.

Fairy Glen
    בשעות צהריים המאוחרות נסענו צפונה לכיוון Uig.
    עיירת דייגים נוספת, המטרה היתה לטייל בעמק פיות Fairy Glen.
    בGPS יש לכתוב Balnaknock.
    נוסעים עד שמגיעים לשלולית גדולה עם ספסל עץ, שם מחנים.
    מצד אחד תצפית לכיוון שלושה מפלים.
    מצד שני גבעות דשא עם נחל קטן שיורד ביניהן.
    בגבעות יש מעגלי אבנים קטנים והמון כבשים עם פנים שחורות.
    נראה בהחלט כמו מקום מגורן של פיות.
    נהננו שם מאד, גם בזכות העובדה שתפסנו את השעתיים היחידות בהן לא ירד גשם באותו היום. מקום קסום מאד מאד.
    הערה מאוחרת - גם היום אחרי כמה שנים שאני נזכרת בגלן פרי ובכלל באי סקאי, אני מתרגשת מחדש, ללא ספק אחד המקומות המיוחדים והיפים ביותר בהם טיילנו. שילוב של נופים ואווירה שנכנסים ללב.

באותו יום עשינו נסיעה ארוכה יחסית קרוב ל3 שעות על כביש A87 לכיוון לוך נס, האגם הארוך ביותר בסקוטלנד, ומקום מושבה הידוע של נסי המפלצת . בדרך לשם ראיתי שני צבאים צעירים לצד הכביש, איזה כיף!!

לוך נס

בסוף היום החמישי הגענו לחניון Loch ness shores.
    ממש על שפת האגם וצמוד למפלי הFoyers המפורסמים שעוד אזכיר בהמשך.
    זהו החניון הגדול והמפואר ביותר שהיינו בו, וגם היקר ביותר.. (74 פאונד לשני לילות).
    מקלחות מרווחות עם תא למשפחה מבריקות מניקיון.
    גן שעשועים, בית קפה, חנות, מרכז מידע. אפשר להזמין לחמניות טריות לבוקר.

יום 6
    למחרת בבוקר היה גשום מאד, עד שלוש בצהריים היינו כלואים בקראוון.
    הילדים ראו סרטים, עשו חוברות( טיפ חשוב, תביאו אתכם מראש תעסוקה לילדים במקרה גשם)
    באופן כללי, הילדים מאד אהבו להיות בקראוון. הבאנו מהבית מבחר משחקים, פאזלים וחוברות של מדבקות ויצירה.
    פינקתי אותם והכנתי מראש סרטים לצפייה במחשב ובטאבלט. מצרך חשוב לזמנים גשומים ולנסיעות ארוכות. הבאנו גם דיסקים עם השירים האהובים עליהם מהבית.

כשסוף סוף פסק הגשם, לקחנו מפת שבילים ממרכז המידע, ויצאנו ברגל מהחניון
    למפלי הפוירס (הFoyers) .
    תקשיבו זה היה מדהים! איזה תענוג לראות מפל סוער ממרחק אפס ולעמוד בתוך ענני המים שניתזים. חוויה מרגשת.
    אנחנו בחרנו לעשות את המסלול של המפל העליון, המסלול הכחול במפה ממרכז המידע, לקח בערך שעתיים.
    עברנו בשביל שנקרא שביל הסנאים בגלל הכמות המרובה של סנאים אדומים שמסתובבים שם. למרות כל מאמצינו, לא הצלחנו לראות אפילו אחד (סמיילי מאוכזב).
    בדרך תוכלו להתרשם משתי נקודות תצפית למפל העליון.

מפל זה עורר השראה על המשורר Robert Burns אשר כתב עליהם שיר בשנת 1787 ותרם לתדמית הרומנטית של ה Highland הסקוטים ברחבי אירופה.

יום 7
    למחרת היינו צריכים להגיע לחניון הבא הנמצא ליד עיר הבירה אדינבורו.
    מכיוון שזו נסיעה של 4 שעות החלטנו לעשות עצירה בGlenmore forest park
    ליד Aviemore, במרכז מבקרים של איילי צפון .

אם תרצו תוכלו להצטרף לסיור מודרך לגבעה שבה רועים העדרים וניתן ללטף את האיילים. לצערנו, התבלבלנו קצת בדרך לשם ואיחרנו את הסיור של שעה 11:00.
    הסיור הבא יצא רק ב14:30 והחלטנו לוותר כי זה יצא קצת מאוחר.
    ניכנסנו למרכז המבקרים בו היו ארבעה איילים.
    מסתבר שיש רוטציה בין האיילים וכל שבועיים מחליפים את המשמרת שנמצאת במכלאה.
    בנוסף היו המון פעיליות לילדים, בית גמדים, יצירה, חידון, חוברת פעילות.
    הילדים היו מאושרים, אני חושבת שמבחינת ענבר (בן שנתיים), בית הגמדים היה פסגת הטיול.
    מהר מאד מיצו את האיילים והחלו לשחק בכל המתקנים, היה ממש ממש קשה לגרור אותם משם, ענבר יומיים אחר כך המשיך לבקש לחזור לבית של הגמדים.

מעבר לכביש ממול המרכז יש אגמונצ’יק בשם Loch Morlich.
    יצאנו לסיבוב קטן מסביב לאגם.
    היו שם הרבה קייקים וגם חוף אמיתי כזה עם חול, (בניגוד לחופי האבנים הנפוצים באגמים).
    כיף גדול לילדים שמיד החלו לחפור ולבנות ארמונות.
    ֿיש גם חניון קמפינג למי שמעוניין לטייל וללון באזור.

בבית הקפה טעמנו את הEmpire biscuit , עוגיות סקוטיות מפורסמות, עוגיות סנדוויץ ריבה ענקיות מכוסות בציפוי לבן של סוכר. עמליה אהבה מאד, אני לא התלהבתי.
    ואם כבר מדברים על עוגיות, תעשו לי טוב ותטעמו את ה shortbread הסקוטיות, מדובר בתענוג חמאתי עשיר ופריך, יאם.

אדינברו

הדרך לאדינברו היתה נוחה על כבישים ראשיים מרווחים.
    בסופה חצינו את גשר הForth Bridge המפורסם מדובר בגשר ענק ארוך ארוך שדרכו נכנסים לעיר, ממש מהמם.

הפעם הגענו לחניון :Drummohr.
    בחרנו בו כי היה קרוב ונגיש יותר לעיר, מאשר Seton Sands המרוחק יותר, אך היותר מומלץ.
    החניון הכי פחות טוב שהיינו בו, היה עמוס מאד והמקלחות לא נקיות.
    יתרונות: עובדי המקום היו מאד נחמדים ואפילו קיבלנו קפה בחינם.
    גן שעשועים גדול.

יום 8
    הגענו לתוך העיר עם אוטובוס שלקח אותנו מחניון הלילה שבו חנינו.
    ירדנו ברחוב Princes, הרחוב הראשי בעיר.
    רחוב מהמם, שילוב של ישן וחדש.
    מבנים עתיקים, גינות ציבוריות, קניונים חדשים ומיוחדים, מופעי רחוב בלי סוף, אוכל רחוב.
    פשוט תענוג רק להסתובב ולספוג את המראות והאווירה.
    למזלנו, בחודש אוגוסט מתקיים באדיבורו פסטיבל תאטרון הפרינג’ המפורסם ביותר בעולם. לא נכנסנו לאף מופע אך הרחובות תססו מאומנים ואנשים.
    מצאנו פארק עם גן שעשועים מתחת לטירת אדינבורו.
    ישר קניתי לי פימס בדוכן בפארק. Pimms למי שלא מכיר זה משקה אלכוהולי קייצי המוגש עם פירות חתוכים ומלפפונים. אני מאד אוהבת, מבחינתי קיץ בריטי זה לשתות פימס בפארק.
    סיימנו עם הפארק והקוקטיילים והתחלנו לטפס לכיוון טירת אדינבורו.
    מכיוון שהיה מזג אוויר מצויין, החלטנו לוותר על כניסה לסיור בתוך הטירה.
    היה חבל ל״בזבז״ את השמש בתוך מקום סגור, מי שגר באנגליה יוכל בוודאי להזדהות.
    במקום זה הסתפקנו בצפייה על הנוף המרהיב של העיר שנשקף מרחבת הכניסה של הטירה.
    ירדנו מהטירה על הרחוב שנקרא רויאל מייל (Royal mile), הרחוב התירותי העתיק שיורד לכיוון העיר.רחוב תוסס ומקסים עם הרבה בתי קפה, מסעדות, חנויות ואומני רחוב.
    אכלנו ארוחת צהריים ועשינו הפסקה קלה. לאחר מכן שוב הגענו אל רחוב Princes.
    נועם ועמליה עשו סיבוב בגלגל הענק, בזמן שאני עם השניים הנותרים, השתתפנו במופע של אמן בועות סבון מדליק.
    לסיכום, יום של שיטוט עירוני בעיר יפה מאד, ושונה מלונדון בנראות ובאווירה שלה.
    אחד הדברים המיוחדים הוא שהחלק העתיק שלה הוא לא מישורי אלא בנוי על הר שבפסגתו הטירה הגדולה.
    חזרנו לחניון עייפים אך מבסוטים…

יום 9 ואחרון
    למחרת היה יום סידורים, נקיון הקראוון, חזרה לגלזגו להחזרת הקראוון (היו ממש נחמדים והרשו לנו להחזיר יחסית מאוחר ב16:00).
    ויאללה לשדה התעופה (למי שמחפש אזור משחקים לילדים כדי להעביר את הזמן לטיסה יש שם ג’ימבורי קטן. לילדים שלי זה הספיק , תשאלו בשדה, זה נמצא באחד המעברים).

טיפים לגבי התארגנות על אוכל והארוחות במהלך הטיול.
    איפה אוכלים ומתי, אלו עובדות חשובות כשמטיילים עם ילדים ולא רק.
    רעב ובטן מקרקרת גורמים לכולנו להיות עצבניים ועייפים.
    סדר הארוחות הנוח ביותר שמצאנו היה: בבוקר, ארוחה בקראוון בדרך כלל דייסת קוואקר או דגני בוקר עם חלב.
    בנוסף הכנת סנדוויצים, פירות וחטיפים לקחת איתנו למהלך היום.
    בערב אכלנו ארוחה חמה בקראוון.
    השתדלנו להכין ארוחות פשוטות ומוכרות לילדים כדי להימנע ממכשולים מיותרים, למשל פסטה, אורז, מוקפצים, שניצלים מוכנים לתנור וירקות.
    כשטיילנו במהלך היום והתחשק לנו, אז קנינו גלידה, קפה ושאר פינוקים.
    לנו הסידור הזה התאים מאד.
    לאכול בחוץ עם ילדים זה תענוג שאני מעדיפה לוותר עליו. וגם חיסכון בעלויות, מה גם שהילדים אוכלים אוכל שרגילים אליו מהבית ועלינו זה הקל.

סיכום וקישורים לאתרים

סקוטלנד יפיפיה, מיוחדת, נוחה לטיול, ולא יקרה.
    החיסרון העיקרי הוא מזג האוויר אבל עם ביגוד מתאים (מעיל, מכנסיים נגד גשם ואפילו מגפיים) תוכלו להסתדר עם טפטופי הגשם.
    לגמרי נשארנו עם טעם של עוד.
    מקווה שעזרתי לך בתכנון הטיול לסקוטלנד
    או שלפחות עשיתי חשק לטייל שם.